انواع پرواز زنبوران کارگر

انواع پرواز زنبوران کارگر به پروازهای تمرینی‌، پروازهای اصلی که شامل جهت‌یابی می‌شود‌، تقسیم می‌شود.

برای انجام پروازهای شناسایی ابتدا زنبورهای کارگر از کند و خارج می‌شوند و در اطراف آن به مدت ۵ دقیقه پرواز می‌کنند. این پرواز هنگام بعدازظهر انجام می‌شود و پس از عمل شناسایی زنبورها به کندو مراجعت می‌کنند. در این گونه پروازها زنبورها اختصاصا محل دقیق کندوی خود را شناسایی می‌کنند. در این پرواز زنبور روی هیچ گلی نمی‌نشیند‌، چون هدفش حمل گرده و شهد نیست.
با این پرواز زنبور تنها وضع کندو و محیط اطرافش را شناسایی می‌کند و برای شناسایی دقیق محل کندو از علایم زمینی اطراف کندو مثل درختان‌، بوته ها‌، جویبارها و هر گونه علامتی که نزدیک کندو باشد‌، بهره می‌گیرد.
برای انجام پروازهای جهت‌یابی از سوی زنبوران کارگر مزرعه انجام می‌شود‌، جمع‌آوری شهد‌، گرده گل و آب تا شعاع ۶ تا ۷ کیلومتری از کندو انجام می‌شود لذا زنبورهایی که حدود ۶ کیلومتر از کندو فاصله گرفته‌اند‌، باید هنگام برگشت راه خود را تشخیص دهند و ضمنا از کوتاه‌ترین راه به کندو بازگردند.
در این پرواز زنبوران باید جهت و موقعیت کندو را تشخیص دهند و برای این تشخیص از فاکتورهای مختلفی مانند خورشید‌، تحریکات نوری‌، علایم زمینی‌، تحریکات بویایی گلها و کلنی زنبور و رنگها استفاده کنند.